19 maart 2021

Kringloopwinkel

By In media 4 min

Kringloopwinkel Schroeder op de hoek van de Barentszstraat en de Piet Heinstraat: wie heeft er niet geschuifeld tussen glazen en mixers, kasten en boeken om na een half uurtje met een artikel – gekocht voor een habbekrats – huiswaarts te gaan?
Het is druk in de tweedehandswinkel. Klanten schuifelen tussen de stellingen, een werknemer slaat een artikel aan op de kassa. Achter een kamerscherm worden binnengekomen producten gesorteerd, getest en geprijsd. Filiaalmanagers Khaled en Ahmed runnen samen met medewerkers de winkel. In een achterkamer vertelt Ahmed over zijn werk. Frans Biemans, manager Opvang en Begeleiding van Schroeder, schuift ook aan.
In 2023 bestaat Schroeder honderd jaar. Het bedrijf – met meerdere filialen in Den Haag en een in Rotterdam – is gebouwd op drie pijlers: werkgelegenheid, armoedebestrijding en duurzaamheid. Maar elke wijk, en daarmee ook het aanbod in de winkels, is anders. ‘In deze vestiging komen klanten vooral voor boeken, kleding en platen. Die zijn weer hot,’ zegt Ahmed. ‘Voor de LP’s hebben we nu een vrijwilliger die twee keer per week na zijn werk de platen controleert op kwaliteit en krasjes. Hij weet precies welke geliefd zijn en welke prijs wij ervoor kunnen vragen.’
23 jaar geleden begon Ahmed als medewerker van Schroeder in Laak, waar hij met een elektrobusje spullen ophaalde bij wijkbewoners en in de winkel stond. Inmiddels werkt hij zes jaar als filiaalmanager bij Schroeder in de Piet Heinstraat en begeleidt hij mensen die onder andere via de Wet maatschappelijke ondersteuning bij Schroeder terechtkomen. ‘We vragen in het begin altijd wat ze leuk vinden en wat ze willen leren,’ zegt Ahmed. In de maanden en jaren die volgen ziet hij werknemers veranderen. ‘Ze komen bijvoorbeeld binnen met dwanghandelingen of spreken niet goed Nederlands. Dan zeg ik: misschien moet je eens achter de kassa staan. Dat vinden ze eng natuurlijk, maar na een paar maanden zie je ze opbloeien. Dat vind ik het leukst aan dit werk.’
Zelf houdt Ahmed zich naast begeleiding van werknemers ook bezig met het installeren van de energiebox (gratis voor ooievaarspashouders), een project van Schroeder en de Gemeente Den Haag. In de doos zitten energiebesparende producten, zoals ledlampen, tochtstrips en radiatorfolie. Vaak verdween die doos ongeopend in een kast. ‘Nu lopen we met de bewoner het hele huis door.’ Waar nodig worden direct lampen vervangen en strips aangebracht. ‘Zo bezuinigt de bewoner meteen op energiekosten.’
Daarnaast zijn er talloze andere trajecten en projecten, vertelt Frans Biemans. Zo organiseerden ze vorig jaar voor het eerst de ‘Kringlooploop’: een wandelroute van zo’n vijf kilometer tussen een aantal filialen waarbij medewerkers en vrijwilligers rommel van straat raapten. Ook fungeert Schroeder in een aantal filialen als buurtcentrum en repaircafé.
Iedereen heeft zijn of haar reden om binnen te lopen. Klanten komen langs voor een babbeltje en een kop koffie. Anderen zijn juist op zoek naar dat ene bordje van een bepaald servies of een speciaal schroefje. Van vaste klanten noteert Ahmed weleens het telefoonnummer, voor het geval het artikel waarnaar ze al tijden op zoek zijn binnenkomt: ‘Service van de zaak.’
Ziet hij zelf weleens een mooi tweedehandsartikel binnenkomen dat hij graag achter zou houden?
‘Nee, nee,’ zegt Ahmed. ‘Daar hebben we natuurlijk protocollen voor. Het artikel komt binnen en wordt geprijsd. Vervolgens staat het in de winkel en dan kan een medewerker het product ook kopen.’ Maar van te voren maken ze geen selectie voor zichzelf. ‘En mensen begeleiden, daar haal ik toch de meeste voldoening uit.’

Dit interview met Ahmed werd eerder gepubliceerd in het Zeeheldennieuws #2, 2020.