7 maart 2021

Stoffeeratelier

By In in opdracht 3 min

De etalage van een creatief duo: een klassieke tweezitsbank met sierlijke pootjes en een kleurig schilderij daarachter. Aan de Prins Hendrikstraat 86 in Den Haag vind je het atelier van stoffeerder Plantien Fesevur en kunstenaar-illustrator Hans van der Spek.
Binnen hangt de creativiteit in de lucht én aan de wanden; schilderijen, fotolijstjes en stoelen aan haken. In het gangpad staat een oude bank, die Plantien zelf ergens op de kop tikte. Paardenhaar piept uit de zitting. “Ik kom er maar steeds niet aan toe om hem opnieuw te bekleden,’ zegt ze. “Te druk met opdrachten.”
Meestal werkt Hans beneden aan zijn schilderijen en stoffeert Plantien meubels boven, in een ruime lichte kamer. Plantien, met een lach: “Maar banken doe ik hier, dan jaag ik Hans weg.”
Met haar achtergrond verbaast het niet dat ze als stoffeerder is gaan werken: ze groeide op in een Rietveld-interieur en studeerde aan de modevakschool Charles Montaigne in Amsterdam. Daarna werkte ze – net afgestudeerd – voor modehuizen in Brussel, waar ze vooral kleding vermaakte. “Dat is minder leuk, want je wilt natuurlijk couture ontwerpen. Het heeft niks eigens. Weinig creativiteit.”
Ze besloot daarom te stoppen, maar bleef wel graag met haar handen werken. Met haar kennis van stoffen en liefde voor interieur volgde ze cursussen over stofferen. Ze rolde het vak in door bij interieurwinkel Ghirardelli aan de slag te gaan als freelance stoffeerder en bouwde zo een uitgebreide klantenkring op.
“Elke klant, elke opdracht is anders. Die afwisseling is zo leuk aan dit werk,” vertelt ze. Sommigen vinden bij het opruimen van de zolder een oud stoeltje dat ze opnieuw willen laten bekleden, maar vaak ook willen klanten hun interieur veranderen. “Een kwaliteitsmeubelstuk dat opnieuw gestoffeerd moet worden, en dan ook meteen dat ene stoeltje in de hoek. Andere kussens, andere kleuren.”
Ze brengt haar klanten zware stoffenboeken, die ze thuis rustig kunnen doornemen. “Vaak hebben ze wel idee, maar gaan ze een heel andere kant op.” Dat komt ook door de tips en suggesties van Plantien voor een pittiger of juist rustiger interieur. “Alles gaat in samenspraak met de klant, maar het is heel leuk als ze uiteindelijk enthousiast zijn over een totaal andere stof.”
Als ze in haar atelier eenmaal de oude stof van het meubel haalt, komt ze van alles tegen. Eens vonden ze, vertelt Hans, joints in de naden van een chique bank. Plantien: “En meestal zit de oude stoffering er nog onder, maar ik wil het schoon en fris. Daarom komt er bijna altijd een nieuwe ‘onderjurk’, ik stoffeer niet prettig als de ondergrond niet goed is.”
Daarna begint het precisiewerk waar ze zo van houdt. Ze laat voorbeelden zien van strepen en hoeken, van bloempatronen en Japanse motieven die naadloos in elkaar overlopen. “Ik ga net zo lang door totdat ik de stof precies heb waar ik hem wil hebben. Het moet goed zijn, dat is het enige wat belangrijk is.”
Bij veel projecten heeft ze hulp van Hans. Zo maakten ze van twee Deense designstoelen één bankje en bekleedden ze interieurs van jachten. Van al die ronde vormen, vele hoeken en schuine wanden maakten ze ter plekke mallen. “En dan de spanning als je uiteindelijk met de kussens naar de klant gaat om te kijken of het past.”
Die samenwerking komt ook terug in een droom voor de toekomst. Plantien: “Ik zie dan altijd die schilderijen van Hans voor me in een enorm grote hal van een kantoor.” Ze laat in een fotoboek een voorbeeld zien: een groot schilderij van Hans en daarvoor een stoel, door Plantien bekleed met schilderslinnen waar het patroon van het schilderij in terugkomt. Ja, je ziet het zó staan in een enorm grote hal.

Dit interview met stoffeerder Plantien Fesevur werd eerder gepubliceerd in het Zeeheldennieuws #5, 2020.